Dat belooft heel wat, maar uiteindelijk ziet die Hulk er uit of-ie uit een Kinderuberraschung is gehaald.
Uit de review van Hulk.

The Simpsons
The Simpsons

Een overhaast besluit kun je het niet noemen, deze film op basis van een TV-serie die al sinds 1989 bestaat en 18 seizoenen (400 afleveringen) telt. Een aanfluiting is misschien een betere omschrijving, al zijn er natuurlijk belangrijker zaken in het leven. Maar goed, na een aanloop van 18 jaar verwacht ik dan ook wel iets van zo'n film!

Ik doe eerst het verhaal, waarbij ik er vanuit ga dat je The Simpsons kent. Zo niet, dan ga je toch niet kijken. Je weet vast wel dat het plaatsje Springfield altijd alles in de buurt heeft wat nodig is voor een verhaal, of dat nu een wintersportgebied of een strand is. Deze keer draait het om een meer, Lake Springfield. Dat is ernstig vervuild, iets waar alleen Lisa zich druk om lijkt te maken. Ze houdt een presentatie in de stijl van Al Gore (An Irritating Truth) en krijgt het voor elkaar dat het meer beschermd wordt. Maar Homer, die een varken heeft geadopteerd en van een silo vol varkensmest af moet, stoort zich daar niet aan. Hij dumpt die mest en zo bereikt de vervuiling van het meer een kritieke grens. Het is er nu zo gevaarlijk dat de regering besluit om de stad hermetisch af te sluiten. Dat gebeurt door een enorme glazen koepel over Springfield te laten zakken.

Pardon? Enorme glazen koepel? Is dat zelfs voor The Simpsons niet een beetje bizar en goedkoop? Tsja.. als jij het zegt…

In die koepel krijgt Homer het niet makkelijk wanneer bekend wordt dat deze opsluiting aan hem te danken is. De Simpsons weten te ontsnappen en vertrekken naar Alaska om daar een nieuw leven te beginnen. Maar Marge heeft het dan definitief gehad met haar domme echtgenoot: zou dat huwelijk het dan eindelijk begeven?

Ik sla nog een aantal losse draadjes over, maar nu weet je het voornaamste. En dan gok ik dat je ook benieuwd bent wat nu het verschil is met de reguliere afleveringen. Wel, dit ziet er marginaal beter uit, met name omdat er ook een aantal shots in zitten waarbij de camera roteert. Daar is kennelijk de computer aan te pas gekomen, want zulke streken laat je wel uit je hersens met pen en inkt. Het ziet er leuk uit, maar meer ook niet.

Eigenlijk is er weinig verschil tussen drie aflevering van de TV-serie achter elkaar en deze film. Dat was ieders grote angst (althans, na global warming en de invoering van de sharia neem ik aan) en dat kwam dus ook uit.
Nu heb ik ook geen gouden recept voor een succesfilm, maar het viel me bijvoorbeeld wel op dat er geen enkel liedje in de film zat. Vreemd, want normaal gesproken zijn de Simpsons daar érg sterk in. Ook kwamen er wat parodietjes voorbij op andere films (Lisa's speech bijvoorbeeld, maar de boze inwoners van Springfield hadden wel iets van zombies toen de afsluiting van hun stad nogal lang geduurd had) maar ook dat is amper uitgewerkt. Het is toch niet gek om bij een film je sterke kanten te gebruiken en dan nog eens extra uit te pakken?
Gaststerren waren er trouwens ook amper: Tom Hanks, de band Green Day en ene Albert Brooks. Ooit van gehoord? (Forrest Gump, toch? - Ed.)

Ik moest ook denken aan Beavis en Butthead Do America. Weliswaar bepaald geen Oscarmateriaal, maar wél een geslaagde verfilming van een animatieserie. En nog wel van een die stukken dommer is dan The Simpsons. Die gebruikten een simpele truuk: een rondreis door Amerika, zodat de karakters eens in een andere omgeving kwamen. Alleen zoiets had voor The Simpsons al wonderen kunnen doen, maar dat uitstapje naar Alaska duurt ook niet langer dan vijftien minuten. Verder heb ik amper gelachen en dát is echt een doodzonde.

De Simpsons-film is voor mij een soort bewijs dat het achteraf gezien toch verstandiger was om niet te solliciteren naar de functie van masseur in een rusthuis voor zeventienjarige fotomodelletjes: als je ergens te lang over nadenkt, wint de werkelijkheid het nooit meer van je fantasie.

Score: 5/10