Voor meer informatie verwijs ik u naar de dubbeldikke Bridget Jones make-up special in uw favoriete damesblad.
Uit de review van Bridget Jones's Diary.

Polar Express
Polar Express

Kerstsentiment, daar ben ik altijd voor te porren. Het maakt mij niet uit hoe slecht de berichten over een kerstfilm zijn, ik ga hoe dan ook kijken. Zelfs aan films als Santa Clause 2 en Surviving Christmas zie ik nog wel een mooie kant, hoewel ik natuurlijk liever naar leuke variaties op het thema zoals Elf en Bad Santa kijk.
Wat dat betreft is Polar Express een film die duidelijk probeert om het Kerstfeest, en dan natuurlijk de Amerikaanse variant, zo traditioneel mogelijk te benaderen. Tegelijkertijd gaat het ook om spektakel, want deze film komt tegelijkertijd uit als IMAX-versie! Polar Express is overigens gebaseerd op een populair kinderboek, waarvan de meeste Amerikanen de eerste zinnen uit hun hoofd kennen.

Het verhaal is dat van een jongetje waarbij de twijfel over het bestaan van de kerstman heeft toegeslagen. Hij ligt nog wel wakker op de avond voor Kerst, maar eigenlijk verwacht hij niet meer dat hij de Kerstman zal kunnen betrappen. Vanuit het niets dendert er dan opeens een enorme stoomlocomotief door de straat, iets wat verder helemaal niemand schijnt te merken. Het jochie gaat naar buiten en wordt door de conducteur uitgenodigd om mee te gaan naar de noordpool, om samen met de Kerstman het begin van het feest te gaan vieren. Zien is geloven, nietwaar?
Nu hebben de karakters in deze film geen naam, wat een beetje lastig is voor iemand die een review moet schrijven. Ik moet dus zelf maar wat bedenken en omdat ik zeker weet dat iemand met zo'n kop op school de bijnaam 'Ratje' zou krijgen, neem ik dat maar over. Ratje klimt natuurlijk aan boord, waar hij nog een aantal andere kinderen ontmoet. Dat zijn allemaal twijfelaars, die nu kennelijk hun laatste kans krijgen om hun geloof in de Kerstman te behouden. Die is zelf overigens niet aan boord, maar er is wel een conducteur. Dat personage heeft de stem van Tom Hanks, die overigens ook de stem van Ratje, de Kerstman en nog wat andere personages heeft ingesproken. Daarnaast heeft hij, samen met een aantal andere acteurs, ook de lichaamsbewegingen van de karakters gespeeld. Dat heet motion capture en het is een techniek die met name veel gebruikt wordt voor computerspellen. Je herkent dat altijd aan de wat overdreven bewegingen van de karakters, want als je in een blauwe maillot met vijfhonderd witte stipjes erop in een lege hal voor een camera staat kun je het bijna niet maken om rustig met je handen in je zakken een gesprek te voeren.

Nu we het toch over techniek hebben: mijn grootste klacht betreft de ongelofelijk slechte animatie van de gezichten van hoofdpersonen. De meeste kinderen in deze film zien eruit alsof ze de bof hebben, maar met name het smoeltje van het donkere meisje waarmee Ratje bevriend raakt is zo slecht gedaan dat je zou zweren een computerspel uit 1996 te zien. Ik heb realistischere gezichten gezien in Quake, als dat je wat zegt. Daarnaast zag ik nog wat rare dingen, zoals haar dat hardnekkig in model bleef of kolen die niet afgaven.
Zodra er even geen mensen in beeld zijn, wordt het echter weer een prachtige film. De trein ziet er schitterend uit en er zijn heel veel spectaculaire scenes in, op en onder de rijtuigen. Bij iedereen verschijnt namelijk op wonderbaarlijke wijze een treinkaartje in zijn of haar pyamazak, wat door de conducteur gecontroleerd wordt. Tijdens de reis maakt Ratje het kaartje van het donkere meisje zoek, waarna een wandeling over het dak en een spectaculair uitzicht vanaf de neus van de locomotief volgt.
Hier zie je ook duidelijk dat deze film ook bedoeld is voor IMAX-schermen, al viel het effect in een gewone bioscoop ook helemaal niet tegen. Waarom de conducteur zo'n ophef over een gratis kaartje maakt, wordt dan weer niet uitgelegd en dat is een van de zwakke plekken van het verhaal. Ik snap best dat je bij een verhaal over de Kerstman en zijn werkplaats op de Noordpool niet teveel over realisme moet zeuren, maar het scenario bevat een paar goedkope truukjes, waar kinderen misschien niet direct erg in hebben maar deze jongen dus wel. Neem nu dat kaartje: waarom zou die conducteur zich daar zo druk om maken, als hij je toch al thuis op is komen halen en je in zag stappen? Gewoon, omdat het eng is als de conducteur dreigt je uit de trein te gooien.

Jongere kinderen zullen dit evenzogoed een prachtig verhaal vinden. Polar Express is weliswaar een tikkie eng, met een aanvankelijk nogal strenge conducteur en een onduidelijke bestemming, maar volgens mij slaat dat juist wel aan. Voor volwassenen, al zijn ze nog zo gek op animatiefilms, is dit echter een tikkie aan de flauwe kant. Daar staan wat mooie shots tegenover, bijvoorbeeld als het kaartje voor de eerste keer uit de trein waait maar daar via een wonderlijk parcours toch weer terug komt. Daarom denk ik dat je maar voor de IMAX-versie moet gaan, als je dan toch gaat kijken.