Pluk is een jongetje dat om een of andere reden buiten iedere vorm van ouderlijk gezag is gevallen maar wel vrolijk rondrijdt in een klein, rood kraanwagentje. Ik heb altijd gedacht dat Pluk daarmee zijn ouders heeft doodgereden. Waarom is dat ding anders rood?
Uit de review van Pluk Van De Petteflet.

Nine Queens
Nine Queens

Hmm... een Argentijnse film met als titel Nine Queens. Dit gaat toch niet over travestieten hé? Niet? Beloofd? Then bring it on!

Niet schrikken van die Argentijnse afkomst. Dit is een film waar dat land trots op mag zijn. Het productieniveau is geruststellend Amerikaans en het verhaal laat zich in elk land ter wereld vertellen. Akkoord, ze spreken Spaans. Na een paar minuten merk je daar niets meer van en zit je middenin een verhaal van twee oplichters die de klus van hun leven gevonden hebben...

Juan is een gozer met een betrouwbaar gezicht. Hij is een oplichter op kleine schaal: zijn vader leerde hem al hoe balletje-balletje werkte en tegenwoordig voert hij een wisseltruuk uit bij cassiéres die minder snel kunnen hoofdrekenen dan hij. Stukje bij beetje 'verdient' hij zo een bedrag bij elkaar voor zijn vader, die in de bak zit. Dat geld is namelijk nodig om een rechter om te kopen. Het blijft immers Argentinië.

Op een dag wordt Juan betrapt tijdens zijn truukje: een politieman die toevallig aanwezig is, grijpt hem in de kraag, neemt het geld mee als bewijs en voert hem af. Zodra ze de hoek om zijn, laat de agent Juan los en stelt zich voor als Marcos. Toevallig is Marcos zelf een oplichter en hij heeft Juan dus mooi uit de problemen gehaald. Het tweetal besluit een dagje samen te gaan werken, aangezien Marcos' vaste partner al een tijdje niet is komen opdagen en hij zijn eigen truukjes niet alleen kan doen. Juan stemt in, want zo'n dagje stage is altijd leerzaam. Ze leren elkaar wat truuks en blijken elkaar goed aan te vullen.

Die dag lopen ze tegen een geweldige klus aan: Sandler, een voormalige 'collega' van Marcos, heeft een setje bijzondere postzegels vervalst. Deze 'negen koninginnen' hebben een drukfout, wat ze in de ogen van verzamelaars uiterst interessant maakt. Sandler heeft zelfs al een koper, een rijke Spanjaard die in een duur hotel verblijft en op korte termijn zal vertrekken. Helaas is Sandler ziek geworden, zodat hij geen andere keuze heeft dan de klus aan Marcos te geven voor maar liefst 90% van de opbrengst.

Het vervelende van oplichters is dat ze elkaar ook niet vertrouwen. De samenwerking verloopt dus een beetje stroef, wat niet beter wordt als allerlei andere mensen ook een deel van de opbrengst gaan eisen. Zo worden de zegels op een bepaald moment zelfs gestolen, terwijl de deal al gesloten is.
Daarnaast is er de zus van Marcos, die in het hotel werkt waar de deal moet gaan plaatsvinden. Valeria heeft de pest aan haar broer, want ook haar heeft hij ooit een streek geleverd. En juist haar medewerking blijkt dan opeens hard nodig!

Deze film kun je met een gerust hart gaan bekijken als het verhaal je aanspreekt. Sterker nog, dit zou een leerzame bedrijfsfilm kunnen zijn voor iedereen die in de horeca werkt of achter een kassa zit. Enne.. als je prinses you-know-who ooit eens tegenkomt is het toch wel aardig als je ook iets te melden hebt over de Argentijnse cinema!
Hoewel (een beetje) gestructureerd als comedy is Nine Queens niet echt om te lachen. De humor is voornamelijk verbaal en dan vormt dat Spaans natuurlijk best een barriére. Gelukkig houd je dan een redelijk spannende en onderhoudende film over. Veel Argentijnen schijnen blij te zijn dat Buenos Aires een keer wordt getoond zoals het echt is, in plaats van als een zonnig Tango-paradijs. Typisch hoor. Omgekeerd lijkt het mij wel aardig als ze een keer een film in Amsterdam draaien zonder op de wallen te komen. Gewoon, voor de afwisseling.

Nine Queens krijgt van mij een ruime voldoende. Een zeven lijkt me wel genoeg, omdat het slot helaas een eigenaardige en eerlijk gezegd nogal ongeloofwaardige wending voor ons in petto heeft. Daarnaast lijkt de film niet echt te kunnen kiezen tussen een thriller en een buddy-movie. Evenzogoed zou het geweldig zijn als we er in dit land eens een mooie remake van gingen maken. Het zou weer eens wat anders zijn, zo'n broodnuchter verhaal.

Score: 7/10