Het kersje op de appelmoes is de kernreactor: die heeft vanaf het begin al kuren.
Uit de review van K-19: The Widowmaker.

Kiss Kiss Bang Bang
Kiss Kiss Bang Bang

Heeee, een film met Robert Downey Junior? Was-ie nuchter dan? Goh! Het is een prima acteur hoor, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de film Chaplin, maar in 1996 werd hij betrapt met een hoeveelheid coca´ne in zijn auto plus een wapen en het duurde tot 2003 voor hij definitief 'clean' was. Hij heeft 3,5 jaar in de bak gezeten, waarvan drie jaar omdat hij de spelregels van zijn voorwaardelijke vrijlating brak. Het is dat de man zo goed kan acteren, want als regisseur neem je toch een zeker risico door hem in te huren.

Downey speelt Harry Lockhart, de centrale figuur van deze film, hoewel hij zoveel interessante mensen tegenkomt dat je hem bijna niet als hoofdfiguur zou herkennen. Harry is eigenlijk inbreker van beroep, maar het lot had een leuk geintje voor hem in petto: terwijl op de vlucht was voor de politie, kwam hij bij een auditie voor een film terecht. Daar levert hij zo'n knap staaltje werk, dat hij naar Hollywood moet komen voor een uitgebreide screen test. Omdat hij een detective moet spelen, wordt hij voorgesteld aan 'Gay Perry' (Val Kilmer), een heuse detective met wie hij een dagje op pad mag om zich voor te kunnen bereiden op zijn auditie. Dat wordt trouwens een heel spannend dagje: ze maken namelijk een moord mee! Harry doet vervolgens precies de verkeerde dingen, dus Perry heeft al snel door dat hij met Harry zo min mogelijk te maken moet hebben.

Op een van die typische Hollywood-feestjes, waar iedereen alleen maar met producenten en regisseurs wil praten, ontmoet Harry de mooie Harmony (Michelle Monaghan). Hij redt haar van een aanrander, maar dat heeft ze niet eens door en hij houdt er alleen een pak rammel aan over. Toch komt ze al snel weer terug in zijn leven, omdat ze vanwege zijn omgang met Perry denkt dat hij een detective is. En wie kan er nu nee zeggen tegen zo'n mooie meid?

Kiss Kiss Bang Bang is een enigszins gecompliceerde, maar wel boeiende actiefilm Ún een aardig moordmysterie. Het verhaal neemt ruimschoots de tijd voor uitstapjes en subplotjes, die vrijwel allemaal ook echt de moeite waard zijn. Harry, Perry en Harmony zijn een uitstekend trio en ze reageren heel menselijk op hun problemen. Met name Harry is een goed uitgewerkt karakter: hij mag dan wel een inbreker zijn, maar in wezen is hij geen kwaaie vent en met name vrouwen hebben niets over hem te klagen. En wat levert hem dat op? Problemen en ziekenhuisbezoek, meer niet.

Tsja, dat was het eigenlijk wel. Als ik meer vertel, verpest ik het voor je. Ik zou nog wat details kunnen bespreken, maar die kun je toch niet plaatsen zonder een heel ingewikkelde uitleg. Dit is een vrij harde film, dat moet je nog wel even weten. Iemand verliest zijn vingertopje en er wordt nogal veel met een lijk gesold. Daarnaast krijgt iemand tijdens een verhoor elektroden op zijn ballen geplakt: dat komt weliswaar niet in beeld, maar leuk is anders. Daar staat een uitgebreide blik op Harmony's borsten tegenover, plus een grappige actiefilm die de zaken net even anders aanpakt dan gemiddeld. Laat je niet afleiden door die maffe titel en ga hem rustig bekijken.

Score: 7,5/10