Niet dat ik Frequency persé in een hokje wil stoppen, maar als ik een dampende mok lichtbruine vloeistof aan mijn lippen zet kan het zonder waarschuwing vooraf maar beter koffie zijn anders verslik ik me van de schrik en zoiets gaat hier ook op.
Uit de review van Frequency.

Eurotrip
Eurotrip

Deze film stamt uit een lange, zij het niet erg eerbiedwaardige Amerikaanse traditie. Het begin van de studententijd is , min of meer net als bij ons, het moment om eens even alle remmen los te gooien. De zomer na je eindexamen en voor je eerste jaar op een universiteit moet je er naar streven op zijn minst een keer in een soort orgie verzeild te raken, met voor de liefhebber ook nog een reisje naar Europa. Tenminste, zo wil Hollywood het ons graag voorspiegelen. En natuurlijk is het des te leuker als de hoofdpersoon eigenlijk een student van het serieuze type is, zodat hij of zij meteen iets over het 'echte leven' kan leren.
Deze film is trouwens van de makers van Road Trip en Old School, waarin vrijwel dezelfde formule wordt toegepast.

Neem nu Scott Thomas, een normale, redelijk brave (en uiteraard lange, donkere, knappe) knaap die vijf minuten na zijn diploma-uitreiking gedumpt wordt door zijn vriendin. Het kind bleek de grootste slettebak van de school te zijn en op het traditionele eindfeest zingt een rockband zelfs het lied 'Scotty doesn't know'. De zanger van de groep is trouwens Matt Damon, in een kleine gastrol. Verder heeft Vinnie Jones later in het verhaal nog een redelijk grote bijrol als 'typische Engelsman' en is Joanna Lumley in de rol van Nederlandse pensionbeheerder zelfs uit de film geknipt.

Gelukkig heeft Scott nog een aardige Duitse penvriend, Mike. Die heeft medelijden met hem en stelt voor samen de vakantie door te brengen. Dat riekt wat Scott betreft toch iets teveel naar een oneerbaar voorstel en in een boze bui verstuurt hij een mailtje wat er op neer komt dat Mike de klere kan krijgen met zijn plannen. De volgende dag hoort hij van zijn broertje dat Mike (je spelt het als M-I-E-K-E maar Scott spreekt beroerd Duits) een meisjesnaam is en dat die lekkere meid die naast zijn penvriend op de foto staat in feite zijn penvrienDIN is. Scott wordt spontaan apege...verliefd en stuurt meteen een mailtje met excuses, maar dan heeft Mieke zijn adres al geblokkeerd...

Scott gebruikt overigens de film-versie van Internet, met schermen waarop je letterlijk enveloppen rond ziet vliegen, waar applicaties geen button meer hebben dan strikt noodzakelijk en waar foutmeldingen op full-size knipperende schermen worden weergegeven. Daarom kan hij kennelijk ook niet even snel een nieuw Hotmail-adres aanmaken om langs Mieke's mailfilter te komen. Gelukkig maar, want nu zit er niets anders op dan af te reizen naar Berlijn. Zijn maffe maatje Cooper gaat mee, in de veronderstelling dat Europa een groot sexparadijs is.

De reis voert langs een aantal hoofdsteden, waar het beste van elk land te vinden is. Engeland heeft Hooligans, Italianen zijn ranzige viespeuken, Frankrijk heeft naaktstranden en Nederland is natuurlijk een walhalla van hoeren en drugs. Overigens is de filmploeg niet in Nederland geweest. Sterker nog, volgens mij is niemand van de ploeg OOIT in Nederlandgeweest: we spreken kennelijk een soort Russisch, hebben een Cyrillisch alfabet en Amsterdam lijkt meer op Heidelberg. Zelfs de namen van onze sexclubs beginnen met Van Der!
Vergeleken met Bratislava, volgens deze film een soort oorlogszone, komen we er overigens nog genadig vanaf.

Wat is dat toch met dit soort films, dat ik altijd zo gedeprimeerd de zaal uit kom... Ze weten me wijs te maken dat het leven toch eigenlijk aan je voorbij is gegaan als je niet op zijn minst een keer tijdens een wild feest met een paar blote meiden in een bubbelbad terecht bent gekomen en dat aan het eind van elk avontuur een prijs in de vorm van een bloedgeile tiener is te halen. Nu mag ik wat dat betreft niet eens klagen, maar het gras op het witte doek is altijd groener he.

Ik denk trouwens dat deze film erg populair gaat worden in het filesharing-circuit, bijvoorbeeld vanwege de korte shots van een vrouwelijk naaktstrand of de zeer pronte borstjes van Mieke en nog wat andere dames. Sterker nog, op de DVD staat een directe link naar alle naaktscènes!

Het komt mij voor dat het de bedoeling van een comedy is dat de mensen gaan lachen. Wel, de persvoorstelling zat redelijk vol maar meer dan twee keer grinniken om die domme Yanks zat er niet in. Aan de andere kant kun je aan dit soort films gewoon niet dezelfde eisen stellen als bij andere genres: dit is slapstick, lach-of-ik-schiet humor. Met een paar Breezers in je nek zal het voor pubertjes best leuk zijn, daar twijfel ik niet aan. En deze film pretendeert ook niet meer te zijn dan het allerdomste soort vermaak. Vooruit dan maar: