Gelukkig hoef je niets van wiskunde te weten om deze film te kunnen volgen, maar je moet ook geen problemen hebben met trage verhalen zonder schietpartijen en achtervolgingen.
Uit de review van Proof.

Ali
Ali

Dit is de biografie van de bokslegende Muhammed Ali, vroeger bekend als Cassius Clay. Dat van zijn levensverhaal een boeiende film valt te maken staat buiten kijf. Dat Ali van regisseur Michael Mann met in de hoofdrol Will Smith deze film is geworden, waag ik echter te betwijfelen.

Het positieve aan Clay was dat hij in de jaren zestig en zeventig, toen zwarten in Amerika het nog erg moeilijk hadden (en bijvoorbeeld alleen achterin de bus mochten zitten), het lef had om zichzelf op de borst te slaan. Hij was zwart en daar was hij trots op. Dat durfde hij ook te zeggen, en daar hebben veel zwarten moed uit geput. Ook heeft Clay geweigerd in Vietnam te gaan vechten. Hij vond dat hij niks met de Vietcong te maken had en bovendien was hij niet van plan zijn leven te wagen voor een land dat hem zo behandelde als Amerika. Had-ie ergens ook gelijk in, natuurlijk. En daarnaast was hij een hele goede bokser, al blijft dat natuurlijk een uiterst onfrisse sport.

Het negatieve aan Clay was dat hij zich liet beinvloeden door organisaties als Nation Of Islam en andere, tamelijk extreme zwarte belangengroepen. Daarnaast werd hij Moslim. Moslims juichen dat natuurlijk toe, maar er zijn ook mensen die bij dat nieuwtje niet dachten (of denken): 'Oh wat fijn, nog eentje.' Die mensen mogen dat tegenwoordig alleen niet meer zeggen, anders krijgen ze een rechtszaak aan hun broek of een vliegtuig door hun torenflat. En terecht, natuurlijk! (Lafbek. - Ed.)

Clay heeft persoonlijk zijn goedkeuring verleend aan deze biografie en dat is een slecht teken. Als ze mijn leven ooit zouden verfilmen en ik zou het eindresultaat goedkeuren, kon je er vergif op innemen dat de sappigste details er uit waren gebleven, of zodanig waren verdraaid dat het mijn schuld niet leek. Bij Clay is dat niet anders, waardoor deze film in feite waardeloos is geworden. Goed gespeeld, dat zeker, maar in feite waardeloos. En dat staat dan nog los van het feit dat het verhaal veel te weinig gang heeft om interessante blijven, zeker voor een film van meer dan 2,5 uur. Gemiste kansen zijn de relatie met zijn vader, een brave iconenschilder die elke dag een blanke Jezus ergens op penseelde, de verstandhouding van Clay met zijn vrouwen (die van hem brave Moslims moesten worden, terwijl ze juist een vrij en fijn leven hadden), zijn verstandhouding met Malcolm X en natuurlijk de principestrijd van Clay tegen inlijving in het leger. Dat komt nu allemaal wel voorbij, maar zo oppervlakkig dat je er weinig aan hebt. Wat dat betreft is Ali een film van het type waarbij de voorbeschouwingen en achtergrondartikelen stukken interessanter zijn dan de film zelf. Een ander zwak punt is dat deze film vrij weinig moeite doet om het verhaal aan de kijker duidelijk te maken. Er wordt af en toe wat gemompeld als er een nieuw karakter in beeld verschijnt, maar daar blijft het dan ook bij. Soms weet je niet meer wie nu wie is of, erger nog, hoe Ali nu weer aan zijn nieuwste wereldbeeld is gekomen. Als je twee seconden niet oplet mis je zijn bekering tot de Islam compleet!

Dat neemt allemaal niet weg dat Will Smith een fenomenale prestatie neerzet. Ali was behalve atleet ook zeker een showman en niet op zijn mondje gevallen, dus Smith is daarvoor een uitstekende keus. Ik maak me wel eens druk over de belachelijke salarissen van filmsterren, maar in dit geval heeft Smith elke cent verdiend: al een jaar voor de opnames begon hij aan een trainingsregime van ruim dertig uur per week! Dat zou ik nog niet doen om mijn eigen leven te redden, laat staan voor een film. Smith dus wel. Hij lijkt zelfs fysiek veranderd te zijn. Dat zal deels komen door een jaar lang keihard trainen (hij heeft een nek als een autoband), maar het is voor een groot deel ook uitstraling en inlevingsvermogen. Oscarmateriaal, wat mij betreft. Smith is dan ook genomineerd en ik zou een beeldje volkomen terecht vinden. Maar dat is dus voor de rol, niet voor de film zelf. Dat is gewoon een misser.

Ali komt overigens uit rond dezelfde tijd als de film Ali G. van de Britse komiek Baron Cohen, die een wannabee-gangster ('gangsta', eigenlijk) imiteert en mensen interviewt met schokkend domme of gedurfde vragen. Mocht je je dus afvragen waarom Mohammed Ali aan David Beckham vraagt of hij Posh Spice al van achteren heeft genomen, dan heb je naar de verkeerde film zitten kijken. Hoewel... dat is ook toch aardig acteerwerk en al met al een stuk geloofwaardiger dan deze biografie.

Score: 5/10