Uit de review van National Security.

A Cocoon
B Weekend at Bernie's

A Dead Poets Society
B Ernest Scared Stupid

A One flew over the Cuckoo's nest
B The spy who shagged me

Begrijp je? Wel, in dit geval is de scepsis onterecht. 10 things I hate about you is inderdaad een comedy maar niet van het type Honey I shrunk the Kids of Home Alone 2. Sterker nog, het verhaal is gebaseerd op een echte klassieker: 'The Taming of the Shrew' door Shakespeare. Wie? Wilfred Shakespeare, die bekende Amerikaanse regisseur uit de middeleeuwen! Hij schreef ook McBeth en To Be Or Not To Be. Tsss... dat je die nou niet kent...

De feeks die in deze film getemd moet worden is Katarina Stratford. Deze jongedame haat jongens met een passie die je tegenwoordig alleen nog bij Nazi-vervolgers tegenkomt. Haar zus Bianca denkt daar iets anders over: ze wil graag populair zijn maar ze mag nooit naar feestjes. Vader Stratford is namelijk arts en hij heeft zoveel veel te jonge maar hoogzwangere meisjes gezien dat hij voor zijn eigen dochters een ijzeren stelregel heeft: je gaat pas uit als je afgestudeerd bent.
Omdat Bianca steeds meer gaat klagen over deze regel denkt pa slim te zijn door een andere regel in te stellen die soepeler lijkt maar het niet is: als Katarina, de oudste, een date heeft, mag Bianca ook uit. En aangezien Katarina bij de jongens van haar school net zo populair is als met je gulp open over gebroken glas tijgeren ziet het er naar uit dat Bianca nog wel een tijdje thuis zal zitten.

Klik hier voor een vergrotingCameron James (Joseph Gordon-Lewitt, het jochie uit 3rd rock from the sun) heeft een oogje op Bianca en als hij van de nieuwe regel hoort bedenkt hij al snel een oplossing: Katarina moet gekoppeld worden. Daarvoor schakelt hij Patrick Verona in, een stoere, geheimzinnige knaap over wie de gekste geruchten de ronde doen. Deze knaap heeft nog de beste kans om Katarina te versieren. Maar ja, Katarina is intelligent, zelfstandig, assertief en heeft een eigen willetje. Kortom, geen zinnige vent die haar wil. Daarom manipuleert Cameron de ijdele en rijke Joey (die ook wel wat met Bianca wil) om Patrick te 'sponsoren'. Volgt u het nog? Geen zorgen, op het scherm is het glashelder. Klik anders even op de groepsfoto, voor nadere uitleg. Waar het om gaat is: Patrick moet Katarina versieren.

10 things I hate about you illustreert treffend hoe mannen zich altijd maar weer moeten uitsloven en vernederen om iets te bereiken bij de vrouwtjes. (Bianca tegen Cameron: 'Are you asking me out? That's so cute. What's your name again?') Als ik geen supergevoelige kokhalsreflex en een parkeerplaatsfobie had, zou ik ernstig overwegen homo te worden. Patrick moet er zelfs een heel fanfarekorps bij halen en in het openbaar een liefdeslied zingen om Katarina duidelijk te maken dat het hem ernst is. Peanuts vergeleken bij wat ik al zoal heb geprobeerd, maar desalniettemin erg amusant. Met name als je een vrouw bent.

Dit is een grappige film. Echt grappig, niet alleen grappig bedoeld. De romantiek is redelijk te verdragen en het nog niet eerder genoemde personage Michael, die Cameron met raad en daad terzijde staat, zorgt voor een hoop extra leuke momenten. Desalniettemin is deze film met name geschikt om een grietje mee naar toe te nemen. Alleenstaande mannen kunnen beter een Mr. Bean video huren ofzo. Anders zit je voornamelijk te lachen als een boer met kiespijn.

Nog een ding: de Nederlandse versie is maar liefst 8 minuten korter dan de Britse. Wat is hier nu weer aan de hand? Ik heb meer sex gezien in een aflevering van Kerkepad dan in deze film, dus wat houden ze voor ons verborgen? Bah, film-etters...

Score: 7,5/10 (hee, het blijft jatwerk natuurlijk)

Oh ja, blijf trouwens even zitten tijdens de aftiteling voor wat leuke bloopers.