Ik vreesde echt dat in deze versie Floris zijn surfplank zou pakken en naar Torremolinos zou liften.
Uit de review van Floris.

Uitingen in de pers
Uitingen in de pers

TOI

In dit nieuwe Nederlandse blad voor de man die alles al heeft stond:
"The Movie Academy - de site moet zich nog bewijzen, maar tot die tijd is The Movie Academy een vermelding waard. Recensent Warnas begrijpt dat de ene bioscoopbezoeker de ander niet is. En hij, Warnas dus, is grappig."

Uit: TOI (dode bomen versie, Nr. 1 Sept. 99)

Nieuwe Nederlandse filmsite met humor

"Deze week wordt een nieuwe, Nederlandstalige website over films gelanceerd. 'The Movie Academy', bevat humoristische filmbesprekingen, TV-tips voor de komende week, nieuwtjes en een prijsvraag. Via een mailinglist is het mogelijk gratis de recensies direct na het verschijnen via e-mail te ontvangen.
Drijvende kracht achter de site is Martijn Warnas, schrijver van de Cyber Academy columns. Hierin wordt al drie jaar lang het leven van een computerverslaafde op humoristische wijze bekeken. Dit leverde een bijzonder populaire site op, die enkele honderdduizenden bezoekers per jaar trekt. Voor de naam Movie Academy is gekozen wegens de reeds bestaande bekendheid van de Cyber Academy.
Martijn, over het idee achter de site: "Er zijn teveel recensenten die alleen zure verhaaltjes schrijven, met gezeur over symboliek, mise-en-scene en vergelijkingen met films van vijftig jaar geleden. Op die manier wordt het een vervelende klus om te bepalen of een film de moeite waard is. Met mijn besprekingen kun je bepalen of een film je aanspreekt, maar bovendien is het een stukje op zichzelf staand vermaak. Het lezen is ook de moeite waard als je zelden of nooit naar de bioscoop gaat. Bovendien wordt de pen nooit in het gif gedoopt: goede en slechte kanten worden belicht, waarbij rekening wordt gehouden met de doelgroep en het verwachtingspatroon van de gemiddelde bezoeker. Toch hebben we een duidelijke formule: humoristisch, actueel en beperkt tot de essentie. We gaan er geen tweede Internet Movie Database van maken".
De recensies verschijnen vanaf september ook in druk, in het studentenblad Holland Nieuws. Verder wordt aan de site meegewerkt door Jeroen Huijsdens, geestelijk vader van Action en medewerker van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie, en vaste Action-columnist Jelle Olthof.
Lid worden van de mailinglist kan via een formulier op de site of door het sturen van een e-mail naar movie-academy-subscribe@egroups.com."

Uit: I-Nieuws editie 484.

Humor in (film-)blik?

"Als films je ook maar enigzins interesseren en je hebt de beschikking over een computer, gekoppeld aan het Internet, dan moet je toch eens naar de internet movie database (Engelstalig) of videobase (Nederlandstalig) surfen. Deze sites krijgen in de loop van deze week het gezelschap van een nieuwe Nederlandstalige filmsite. 'The Movie Academy' bevat filmbesprekingen met een vleugje humor, TV-tips voor de komende week, nieuwtjes etc. De persoon die alle teksten aan gaat leveren is Martijn Warnas, schrijver van de Cyber Academy columns. Daarin wordt op humoristische wijze het leven van een computerverslaafde bekeken. De naam Movie Academy is gekozen wegens de reeds bestaande bekendheid van de Cyber Academy. Martijn vermeldt wel dat hij geen aspiraties heeft om met deze site een tweede internet movie database op te zetten."

Uit: NewsWish Woensdag 30-06-'99.

"Martijn Warnas, bekend van de Cyber Academie, waar onder meer het voortreffelijke Studiecentrum van de Vrouwelijke Logica is gehuisvest, heeft nu ook een Movie Academy opgericht. Met daarin - hoe kan het anders - filmrecensies. Alsof het daar al niet van stikt, op internet. Een klein greepje uit het alleen in Nederland al enorme aanbod: De Filmkrant, Nieuwe Revu, Het Net, Planet Internet, Medianet... Wl bieden de recensies van Warnas iets extra's: ze zijn niet altijd politiek correct."

Uit: Het Hollands Huishouden.

Win `spul` bij Movie Academie

"Martijn Warnas, bekend van de Cyber Academie, heeft een geweldige filmsite gebouwd onder de naam de Movie Academie. Martijn recenseert zelf de films. Waar de jongen de tijd vandaan haalt, mag Joost weten, maar hij heeft over bijna alle films die momenteel in de bioscoop draaien een recensie geschreven. Alleen The Phantom Menace zag hij niet op het grote filmdoek, maar thuis achter de computer. Hij bekeek namelijk de beruchte kopie. De kwaliteit van de kopie was niet zo best. ,,Het zag eruit alsof ik door drie nylonkousen heen keek``, aldus Martijn, die verder maar n belangrijk onderdeel in de film miste: een verhaal. Op de site is ook een prijsvraag te vinden. Onder het kopje `Win spul` staat een aantal pittige vragen. Bijvoorbeeld: uit welk film komt het citaat: "As far as I can remember I always wanted to be a gangster." Wij gokken op The Godfather II. In elk geval een film met Robert de Niro in de hoofdrol. Het `spul` is overigens een filmverrassingspakket."

Uit: Daily Wacko door Laurens Koster.

UNIVERSITEIT

"Movie Academy - 'filmuniversiteit' - heet deze site met een licht gevoel voor zelfoverschatting. De 26-jarige Martijn Warnas schrijft filmrecensies met puberale inslag die goed te verteren zijn vanwege de valide kritische opmerkingen die temidden van alle grappen voorzichtig naar de oppervlakte drijven."

Uit: Elsevier Webgids.

Helaas worden de filmbesprekingen van Martijn Warnas door de jaren heen steeds serieuzer van toon. Maar als de film echt beroerd is wil de liefhebber/criticus nog wel eens ouderwets op dreef raken.

Uit: De Digitale Revolutie.